Digispel maken

Je gaat met het programma Scratch een digispel ontwerpen. 

 

leerdoelen

  • de leerling kan een simpel spel maken in scratch
  • de leerling kan een spel creëren waarbij afval scheiden gestimuleerd wordt
  • de leerling kan een sprite toevoegen 
  • de leerling kan het script, uiterlijk en geluiden bij de sprite aanpassen en toevoegen
  • de leerling kan een achtergrond invoegen
  • de leerling kan een score overzicht maken (KB)

voorbereiden

Voorbeeld spel: "ruim het afval op".

 

Ter introductie op het spel wat je gaat maken, speel je eerst het  digispel: "ruim het afval op". Klik op de onderstaande afbeelding voor de link.

Druk op de groene vlag om het spel te starten en op de rode knop om het spel te beëindigen. 

Ga naar de webpagina van scratch en maak een inlogaccount aan.

Klik het logo van scratch voor de link.

 

uitvoeren

Bekijk de tutorial en maak je eigen spel.

Eisen aan het spel:

eisen digispel BB

de leerling kan een spel creëren waarbij afval scheiden gestimuleerd wordt

  • het spel heeft een passende achtergrond bij het thema.
  • het spel bevat minimaal 2 sprites
  • één sprite valt herhaaldelijk en willekeurig van boven naar beneden
  • één sprite beweegt door middel van de pijltjes toetsen van rechts naar links bewegen
  • er is een geluidselement aanwezig

extra eisen digispel KB:

  • er wordt een score bij gehouden
  • er worden twee extra elementen  aan het spel toe gevoegd

 

De eerste keer dat je een digispel maakt?

Denk dan goed aan het K.I.S.S. principe, Keep It Short and Simpel.

Er zijn oneindig veel mogelijkheden, volg goed de stappen in de tutorial en voeg als laatst een paar extra functies in, zodat eerst de basis van je spel staat.

 

tutorial: "ruim het afval op"

terugkijken

1. Mail de naam van je digispel naar de docent

 

2. Heb je aan alle criteria punten kunnen voldoen? 

 

3. Laat je digispel aan een ander groepje zien en vraag om tips en tops.

Tips: 

1.

2.

Tops:

1.

2.

 

4. Als je nog een digispel zou mogen maken wat zou je dan anders doen?

 

5. Hoe heeft de docent jullie digispel beoordeeld?