Opdracht Storyboard

Leerdoelen

  • De leerling kan een storyboard ontwikkelen
  • De leerling kan achtergronden en karakters schetsen
  • de leerling kan een voorbeeld van spel ontwerpen
  • de leerling kan zich creatief inzetten

Als je een digispel gaat maken ga je eerst nadenken en ontwerpen. Om tot een ontwerp te komen is het handig om de scenes uit te tekenen. Dit heet een Storyboard. Je tekent het hele spel uit en je schrijft voor elke scene een script. Het lijkt dan op een soort stripverhaal. 

 

Tips bij een storyboard:

• Gebruik genoeg beelden.

• Het gaat niet om de details in de tekeningen (schetsen zijn prima).

• Vermeld nummers.

• Gebruik pijlen tussen beelden.

• Wees duidelijk met je script (beschrijvingen).

• Gebruik niet te veel tekst.

Voorbereiden

1. Wat is een schets?

2. Maak van de onderstaande twee figuren je eigen karakter

  • schets van de peer een mannetje
  • schets een kerstboom in je eigen favoriete kerstkleuren

3. wat is een karakter?

4. wat betekend in perspectief tekenen?

uitvoeren

Je werkt in groepjes van drie personen. Je gaat een storyboard / strip maken van een eigen bedacht spel waarin mensen worden gestimuleerd om afval te scheiden. Je maakt het storyboard aan de hand van onderstaand stappenplan. Zorg voor een duidelijk en aantrekkelijk ontwerp. Iedereen maakt tenminste één scene.

 

eisen storyboard BB:

  • 3 scenes uitwerken (1 per persoon)
  • tenminste 2 verschillende achtergronden
  • tenminste 1 karakter
  • scenes voor zien van tenminste 2 tekstwolkjes

eisen storyboard KB:

  • 6 scenes uitwerken (2 per persoon)
  • tenminste  3verschillende achtergronden
  • tenminste 2 karakters
  • scenes voor zien van tenminste 4 tekstwolkjes

Terugkijken

1. Lever het storyboard in bij de docent.

 

2. wat vind je van je eigen storyboard

 

3. Laat je storyboard aan een ander groepje zien en vraag om tips en tops.

Tips: 

1.

2.

Tops:

1.

2.

 

4. Als je nog een storyboard zou mogen maken wat zou je dan anders doen?

 

5. Hoe heeft de docent jullie storyboard beoordeeld?