
Introductieles
Leerdoelen
- De leerling kan diverse functies binnen een spel maken, benoemen en uitleggen
- De leerling kan verschillende spelelementen in een spel benoemen
- De leerling kan de belangrijkste gameprincipes benoemen
- De leerling kan zich creatief inzetten
Educatieve games
Een spel dat je speelt op een computer heet ook wel een game. Wat er op een computer gebeurd noemen we digitaal. Deze les gaat over spellen op de computer: digigames. Deze digigames kunnen worden ingezet om mensen wat te leren. Wanneer spellen worden ingezet om mensen iets te kunnen leren is het doel van het spel educatief. Het gaat hier dus om educatieve games. Onderwerpen in deze games kunnen zijn: puzzelen, bouwen, rekenen, avontuur.
Om uiteindelijk een game te kunnen spelen, moet dit spel eerst bedacht worden. Dit wordt gedaan door een gamedeveloper en gamemaker. Zij beginnen eerst met een idee en maken daarvan een ontwerp. De ontwerper bepaalt een geschikt speltype. Stap voor stap wordt de game opgebouwd.
Opdrachten educatieve games
1. Wanneer spreek je van een educatief spel?
2. Noem twee educatieve games
3. Wat is het doel van educatieve games
4. Waarom wordt er gebruik gemaakt van educatieve games?
5. Waarom kun zijn de meeste spellen educatief?
6. Wat is een digispel?
7. In de leerdoelen staat het woord creatief, wat is dat volgens jou?
8. Game je zelf ook, wat voor games vind jij leuk?
9. Waarom speel je graag deze game?
10. Over welk onderwerp zou jij wel een digitale game willen maken?
Gamevormen
Er bestaan veel verschillende gamevormen. Vormen die het meest voorkomen zijn:
- Adventure games
- Platformgames
- Actiegames
- Strategiegames
- RPG
Opdrachten Gamevormen
- Zoek op internet op wat de gamevormen inhouden:
- Adventure games:
- Platformgames:
- Actiegames:
- Strategiegames:
- RPG:
- Zoek voor de onderstaande games zelf voorbeelden op internet. Plak de afbeelding erbij.
Strategiegame
Naam van het spel:____________________________________________
Afbeelding:
Actiegame
Naam van het spel:___________________________________________________
Afbeelding:
Puzzelgame
Naam van het spel:_______________________________________________________
Afbeelding:
Inhoud van Games
Als je een naar een spel kijkt, lijken spellen allemaal verschillend. Dit is niet zo, elk spel bestaat uit een aantal onderdelen dat in elk spel terug komt. Deze basiselementen zijn de belangrijkste onderdelen van een spel.
Deze basiselementen zijn:
Basisstructuur
Het bestuuringsobject
Beloningen
Hindernissen
Opbouw
2D/3D
Basisstructuur
- Elke game heeft een startpunt welkomscherm of intro
- Gameloop het doorlopen van levels en acties van speler
- Einde de afloop van het spel
Het besturingsobject
Dit is het onderdeel in de game dat de speler kan bewegen, een karakter. Het karakter kan worden bestuurd met een toetsenbord, muis, gamecontroller of aanraking van het scherm.
Beloningen
Tijdens het spelen van het spel kunnen beloningen worden verdiend. De beloningen kunnen tijdelijk (berichtje, geluid) of blijvend (level, punten) zijn.
Hindernissen
Om een game aantrekkelijk te houden worden er hindernissen toegevoegd. Dit kunnen bijvoorbeeld voorwerpen of tijdsdruk zijn. In een spel zijn meestal meerdere hindernissen.
Opbouw
De opbouw van een spel loopt van makkelijk naar moeilijk. Door deze opbouw komt de speler in het spel kan de mate van moeilijkheid worden opgevoerd. Het moeilijker maken wordt met name gedaan door het aanbrengen van hindernissen. Ook deze worden steeds wat moeilijker.
2D/3D
Vormgeving is belangrijk voor een spel. In een 2D spel zijn de tekeningen vlak. Dit heet tweedimensionaal. Tegenwoordig worden spellen driedimensionaal gemaakt, 3D. In dit spel kun je naar voor en naar achteren bewegen en heeft het spel diepte. Een 3D-spel is veel moeilijker om te maken.
Opdrachten Inhoud van games
- Geef twee voorbeelden van blijvende beloningen in een spel.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Wanneer krijg je deze beloningen?
- Geef twee voorbeelden van tijdelijke beloningen in een spel.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Wanneer krijg je deze beloningen?
- Waarom wordt er in games met beloningen gewerkt?
- Noem een hindernis in een spel
- Hoe wordt een spel moeilijker gemaakt?
Gameprincipes
Om een educatieve game goed te laten werken, zal het aan bepaalde gameprincipes moeten voldoen.
De belangrijkste gameprincipes zijn:
Betrokkenheid
reden waarom de speler het spel graag speelt. De speler moet zich kunnen verplaatsen in de gamewereld en steeds worden uitgedaagd. Het spel moet er goed uitzien en het geluid moet het gevoel in de game versterken.
Beloning
Beloningen zijn in een game erg belangrijk. De beloning motiveert de speler om door te blijven spelen en beter te worden.
Duidelijkheid
In een spel moet er duidelijkheid zijn over hoe je het spel moet spelen, hoe je beloningen verdient en hoe je verder kunt naar een volgend level. Een spel heeft daarom een korte uitleg of een spelhandleiding nodig. Dit kan voorafgaand of tijdens het spel.
Gameflow
Dit gaat over hoe de speler het spel speelt. Het moet niet te makkelijk of te moeilijk zijn. Er moet wel een mogelijkheid zijn om verder te komen anders stoppen de speler met het spel.
Opdrachten Gameprincipes
- Noem de vier belangrijkste gameprincipes
- 1:
- 2:
- 3:
- 4:
- Welke gameprincipes herken je uit jouw favoriete game?
Maak jouw eigen website met JouwWeb